درحال بارگذاری...

آفات درخت آلبالو و گیلاس

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آفات درخت آلبالو و گیلاس


آفات درخت آلبالو و گیلاس

از جمله میوه‌های پرطرف‌دار و همه‌پسند در فصل بهار و تابستان می‌توان به گیلاس و آلبالو اشاره کرد.این دو درخت میوه در کنار بار به نسبت بالایی که سالیانه تولید می‌کنند، باغداری سخت‌تری را نیز می‌طلبند و معمولاً پذیرای طیف وسیعی از آفات و بیمارگرهای گوناگون هستند.هم‌زمانی تشکیل میوه این درختان با آغاز فعالیت بسیاری از حشرات سبب شده تا این دو میوه میزبان‌های مناسبی برای این آفات باشند.


آفات مهم 

این آفت با نام علمی Rhagoletis cerasi بدون شک مهم‌ترین، خسارت‌زاترین و پر پراکنش‌ترین آفت گیلاس و در برخی موارد آلبالو است، گرچه خسارت آن درصورتی‌که به آلبالو حمله کند بیشتر خواهد بود.این مگس تخم‌های خود را داخل بافت میوه قرار داده و از این تخم‌ها بعد از تفریخ، لاروهای سفید تا صورتی رنگی خارج می‌شود که از بافت میوه تغذیه و بالغ می‌شوند. این لاروها هنگام تغذیه فضولاتی تولید می‌کنند که می‌توانند بافت میوه را بیشتر تخریب و یا دچار گندیدگی باکتریایی کند.

مبارزه با مگس گیلاس

با ورود تخم به داخل بافت میوه مبارزه با این آفت عملاً غیرممکن است و بایستی هنگام نخودی شدن میوه‌ها مبارزه با این آفت آغاز شود. همچنین نوبت دوم سم‌پاشی بر علیه این آفات بایستی ۲۰ روز پس از اولین نوبت انجام گردد. در ارقام دیررس نیز هم‌زمان با شروع رنگ گیری بایستی مبارزه آغاز شود.سم‌پاشی تحت‌نظر گیاه‌پزشک با سم مالاتیون، دیازینون و آبامکتین نیز در کاهش جمعیت این حشرات مؤثر گزارش شده است. برای پوشش 100 درصدی گیاهان از سموم، بهترین گزینه استفاده از پهپادهای کشاورزی است، پهپاد کشاورزی سیرنگ با نازل های میکرونر و تونل بادی باعث پوشش کامل گیاه از سموم می شود.

کنه قرمز اروپایی

کنه‌ها جزء آفات دائمی اکثر باغات هستند اما این آفت در باغات گیلاس و آلبالو با شدت و نمود بیشتری بروز می‌کند. این کنه با نام علمی Panonychus ulmi به نام کنه قرمز سیب معروف است اما بر روی گیلاس نیز خسارات بالایی وارد می‌کند. این کنه‌ها دارای نرخ رشد بسیار بالا و بسیار تهاجمی بوده و با تغذیه از شیره سلولی سبب ایجاد لکه‌های نکروزه و در ادامه خشک شدن برگ‌ها می‌شود.

مبارزه با کنه گیلاس و آلبالو

مبارزه با این کنه بایستی به‌صورت کاملاً مدیریت شده و در تمامی فصول انجام شود. قاعدتاً استفاده از یک نوع سم برای این موجودات سبب القای مقاومت به سموم در آنها و دشوارشدن مبارزه با آنها می‌شود؛ بنابراین مجموعه‌ای از سموم نظیر آبامکتین، پروپارژیت، بروموپروپیلات، هگزی تیازوکس و ایمیداکلوپراید بایستی در برنامه مدیریتی این کنه جای‌داده شود. استفاده از کنه‌های شکارگر نیز در کنترل بیولوژیک این آفت بسیار مؤثر است.

 

برای تماس با کارشناسان ما با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.09925482921

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


آلبالو گیلاس

این مطالب را هم بخوانید!

پسیل چیست؟

همه چیز در مورد پسیل...

ادامه مطلب »

استفاده از پهپاد در گلخانه

استفاده از پهپاد در گلخانه: یک رویکرد نوین برای بهبود کاشت و مدیریت گیاهان مقدمه: گلخانه‌ها به عنوان یک محیط مصنوعی برای کاشت گیاهان تولیدی و تکمیلی بسیار مهم هستند. توسعه تکنولوژی در این زمینه به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. یکی از تکنولوژی‌های نوین که به تازگی وارد عرصه گلخانه‌...

ادامه مطلب »

سیستم‌ ماهواره‌ای و پهپاد کشاو...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116